fbpx
Banner
Tag

featured

Browsing

Pernah terfikir ada ke mainan kanak-kanak bawah RM5? Kanak-kanak dan mainan sememangnya tak boleh dipisahkan. Pantang lihat mainan baru di kedai, pasti akan meminta untuk dibeli. Sejak COVID-19 melanda, kebanyakan mommy daddy memilih untuk beli mainan secara dalam talian (online) bagi mengurangkan jangkitan wabak berbahaya itu.

mainan kanak-kanak

Mesti mommy daddy dah buntu nak beli mainan apa untuk anak kan? Kami di Gaya Suri ada beberapa pilihan mainan kanak-kanak yang berharga bawah RM5 untuk kanak-kanak berusia tiga tahun ke atas:

  • Cermin mata DIY
  • Pistol mainan buih
  • Bath toys 
  • Kipas kertas DIY
  • Manik berwarna DIY (gelang)

1. Cermin mata DIY

Cermin mata DIY ini memberi kanak-kanak pengalaman membuat dekorasi mengikut citarasa mereka menggunakan bahan dekorasi yang diberikan. Ada pelbagai warna, bentuk dan saiz bahan dekorasi yang menarik minat si kecil untuk menggunakan kreativiti sendiri.

Usah risau, mommy daddy tak perlukan gunting untuk menggunting bahan dekorasi tersebut. Ia didatangkan dalam bentuk pelekat dan mempunyai bentuk-bentuk tertentu. Hanya perlu lekatkan di cermin mata mengikut kreativiti anak. 

Harga: RM1.99

Klik di sini untuk beli: Shopee

2. Pistol mainan buih

mainan kanak-kanak

Anak suka main bubble? Ha inilah masa sesuai untuk anda belikan pistol mainan buih untuk si manja! Pistol mainan buih ini didatangkan dengan 2 bekas berisi air buih. Pistol mainan buih ini diperbuat daripada plastik dan tidak berbahaya kepada si manja anda.

Dengan cuaca yang tak menentu sekarang, anda masih boleh bermain bubble dengan anak walaupun berada di dalam rumah. Mereka pasti gembira bila dapat pistol mainan buih ini!

Harga: RM2.10

Klik di sini untuk beli: Shopee

3. Bath toys 

mainan kanak-kanak

Bagi anak-anak yang suka bermain air semasa mandi, bath toys merupakan mainan yang mereka perlukan untuk membuatkan mereka lebih teruja untuk mandi. Bahkan, mommy daddy boleh beli mainan ini untuk memujuk anak-anak yang tidak suka mandi. Pasti mereka akan suka mandi lepas ni!

Bath toys ini mempunyai bentuk haiwan seperti itik, ikan paus, ikan biasa dan juga satu bakul mainan. Ia diperbuat daripada plastik dan bersaiz sederhana. 

Harga: RM2.10

Klik di sini untuk beli: Shopee

4. Kipas kertas DIY

mainan kanak-kanak

Kanak-kanak cepat tertarik dengan barang berwarna-warni dan bergerak, jadi kipas kertas DIY ini mampu membuatkan mereka fokus dan sibuk. Ada enam batang pen berwarna percuma, anak anda boleh mewarna kipas kertas mengikut kreativiti mereka.

Terdapat beberapa pilihan jenis corak anda boleh pilih dan video tutorial untuk memasang kipas kertas mengikut langkah-langkah yang betul. Nampak senang! Mommy daddy pasti teruja untuk buat kipas kertas ini bersama anak-anak di rumah.

Harga: RM2.99

Klik di sini untuk beli: Shopee

5. Manik berwarna DIY (gelang)

Minat membuat gelang manik? Mommy boleh membuat gelang secara DIY (Do-It-Yourself) bersama anak untuk mengisi masa lapang jika anak kelihatan bosan berada di rumah. 

Namun, mommy harus berhati-hati kerana manik ini bersaiz kecil yang boleh membahayakan anak jika tercekik. Mommy harus pantau semasa aktiviti membuat gelang manik ini dibuat ye!

Harga: RM3.60

Klik di sini untuk beli: Shopee

Bonding time

Lima mainan kanak-kanak yang kami senaraikan di atas bukan sahaja murah, tetapi ia dapat memberikan bonding time anda bersama si manja. Mereka juga sudah berasa bosan dengan mainan biasa, apa kata anda beli mainan interaktif supaya mereka dapat menghabiskan masa dengan aktiviti-aktiviti yang menarik. Happy kid, happy mommy!

Suka artikel ini? Baca 5 petua mendidik anak makan sayur-sayuran dan 8 Tips Ajar Anak Memberus Gigi.

Memberus gigi tidak harus menjadi satu beban kepada anak dan ibubapa, malah ia boleh dijadikan sebagai satu aktiviti yang menyeronokkan jika anda tahu cara yang betul untuk membuatkan anak anda teruja untuk memberus gigi.

Menurut pakar pergigian, ada beberapa cara berkesan yang boleh digunakan untuk mendidik anak-anak memberus gigi tanpa sebarang paksaan atau hukuman.

Paksaan dan hukuman bukanlah cara terbaik untuk menanam tabiat memberus gigi di dalam diri anak-anak kerana ia boleh memberikan impak yang negatif terhadap emosi mereka. Proses menyemai tabiat itu juga akan menjadi lebih sukar untuk anak dan ibubapa.

Seeloknya mommy daddy mulakan rutin membersihkan gusi sebelum gigi susu anak tumbuh. Bersihkan gusi anak menggunakan tuala atau kain bersih yang lembap dan balut jari anda menggunakan kain tersebut, menurut portal MyHealth.

1. Jadikan ia satu rutin

Tidak kiralah apa yang anda cuba, peringkat permulaan sememangnya akan menjadi sukar. Lumrah manusia tidak sukakan sesuatu dimasukkan ke dalam mulut secara paksa, terutamanya jika ia dilakukan oleh orang lain. Setelah anda perkenalkan konsep penjagaan mulut dan gigi kepada anak, cuba ulangi idea itu untuk membina minat dan tabiat mereka. Anda perlu peka kepada respon anak dan cuba tanam kepercayaan mereka supaya lama kelamaan mereka akan faham bahawa memberus gigi itu adalah satu keperluan harian.

2. Jadikan ia satu pengalaman yang menyeronokkan

Seperti orang dewasa, kanak-kanak juga tidak suka jika mereka dipaksa melakukan sesuatu yang mereka tidak mahu. Memaksa anak membuat sesuatu perkara akan menyebabkan mereka merasa takut atau negatif terhadap perkara itu, dan ia juga akan menyukarkan lagi usaha anda. Jadikan aktiviti memberus gigi satu pengalaman yang menyeronokkan untuk mereka. Ia juga satu peluang untuk anda mengeratkan lagi hubungan dengan anak anda. Sebagai contoh, menyanyi bersama-sama ketika memberus gigi amat menyeronokkan untuk anak yang menggemari muzik. Selain itu, anda juga boleh mencipta permainan yang melibatkan aktiviti memberus gigi. Ia tentunya boleh menghilangkan rasa takut anak anda kerana terlalu seronok bermain!

anak memberus gigi

3. Mengajar dengan perbuatan

Kata pepatah Inggeris – monkey see, monkey do! Jadi, jika anak anda melihat anda memberus gigi sendiri, mereka akan mahu melakukannya sendiri juga. Stimulus visual seperti ini adalah sangat penting kerana ia mengajar melalui contoh dan perbuatan. Anda boleh juga menemani anak anda di hadapan cermin sebelum dan selepas memberus gigi. Gunakan peluang ini untuk mengajar mereka mengenai kebaikan dan cara-cara memberus gigi dengan betul. Lama kelamaan, anak anda tentu faham kenapa mereka perlu meneruskannya.

4. Bantu-membantu

Beri peluang kepada anak anda untuk memberus gigi anda. Dengan cara ini, dia akan merasa “in control” dan mendapat keseronokan kerana dapat membantu memberus gigi ibu atau ayah. Perasaan positif ini akan membuatkan anak merasa lebih selesa dengan aktiviti memberus gigi. Anda juga boleh memberikannya peluang untuk memberus gigi patung atau permainan kegemarannya.

5. Cari masa yang paling sesuai

Sebagai ibubapa, kita boleh mengenali masa sama ada anak sedang aktif atau keletihan. Jika mereka keletihan dan mengantuk, mungkin masa itu tidak sesuai untuk melatih mereka memberus gigi. Anda boleh mencuba ketika mereka masih aktif dan segar supaya mereka dapat fokus dan melibatkan diri, namun ada juga kanak-kanak yang senang hilang fokus di dalam keadaan tersebut. Cuba dengan masa masa yang berlainan dan kenalpasti bilakah waktu yang paling sesuai.

6. Cuba tanpa atau dengan ubat gigi

anak memberus gigi

Pakar pergigian berkata bahawa penggunaan ubat gigi di peringkat kanak-kanak adalah tidak perlu, asalkan gigi mereka digosok dengan betul. Ada kanak-kanak yang mahu memberus gigi jika menggunakan ubat gigi berjenama kartun kesukaan, dan ada juga yang tidak sukakan sebarang ubat gigi di berus gigi mereka.

7. Mula dari awal

Anda sebenarnya boleh mula mengajak anak memberus gigi sendiri dari awal. Ia boleh dimulakan seawal usia 3 tahun. Walaupun teknik mereka tidak betul, ia akan menanam minat mereka dan memudahkan proses membina rutin dan tabiat memberus gigi sehingga dewasa.

8. Didik mereka mengenai kebaikan memberus gigi

Anda boleh juga bercerita mengenai kebaikan memberus gigi dan kesan buruk tidak melakukannya, tetapi elakkan dari menggunakan perkataan yang negatif supaya mereka tidak merasa takut. Gunakan kaedah penceritaan dan masukkan elemen memberus gigi untuk membantu mereka memahami dan mula melihat aktiviti memberus gigi sebagai sesuatu yang positif dan menyeronokkan.

Suka artikel ini? Baca Teething: 6 Resepi Mudah Buat Si Kecil dan 22 Klinik Pergigian Kanak-Kanak di Lembah Klang.

Menjadi seorang ibu atau bapa bukanlah sesuatu yang mudah. Menjadi ibu atau bapa tunggal disebabkan perpisahan dengan pasangan, kematian atau kerja berjauhan menjadikan ia lebih sukar.

Menurut Harian Metro, selepas perpisahan, tidak semua bekas pasangan mampu menggalas tanggungjawab bersama dan ia bukan saja memberi kesan emosi kepada anak-anak, malah bagi yang sedang melalui fasa perkembangan sahsiah diri dan keperibadian mereka semasa meningkat remaja.

Anak-anak sentiasa memerlukan ibubapa mereka di sisi. Keperluan mereka ini boleh membuatkan ibu atau bapa tunggal menjadi keletihan dan tidak berdaya terutamanya jika tiada sistem sokongan seperti pertolongan dari ahli keluarga, pengasuh atau pembantu rumah.

Di sini saya kongsikan beberapa tips berguna untuk kehidupan daripada ibubapa tunggal yang berpengalaman:

Jagalah diri sendiri

ibubapa tunggal

Sebagai manusia biasa, tidak mungkin seorang ibu atau bapa mempunyai tenaga yang tidak terhad dan terus mempunyai kekuatan untuk bermain dengan anaknya apabila dia tidak cukup tidur dan sudah kepenatan setelah sentiasa mendedikasikan diri untuk menjaga anak-anak.

Mencari masa untuk diri sendiri mungkin sukar atau mustahil, tetapi mengambil sedikit masa untuk rehat dan menjaga diri sangatlah penting. Cuba minta bantuan dari keluarga atau kenalan untuk menjaga anak dalam beberapa jam seminggu sekali, sementara anda menggunakan masa itu untuk rehat, tidur, membeli-belah dengan aman atau melakukan perkara yang anda suka seperti yoga. 

Nikmati keseronokan

ibubapa tunggal

Jika anda jarang ke panggung wayang atau membawa anak-anak ke taman tema, apa kata anda cuba lakukannya kali ini? Ia mungkin sedikit mencabar jika anda mempunyai lebih dari seorang anak, tetapi melakukan aktiviti baru di luar rumah kadangkala memberikan satu keseronokan dan memberi ruang untuk lari dari rutin yang membosankan.

Selain itu, anda boleh juga pergi berkelah atau membawa anak-anak makan di restoran (ada banyak restoran yang juga memberikan makanan percuma untuk anak-anak). Jika ia terlalu mencabar untuk anda, lawatan ke kedai aiskrim untuk menikmatinya sambil berbual santai bersama anak juga sesuatu yang seronok untuk dilakukan. Anak-anak tentunya menghargai masa indah bersama ibu atau bapa kesayangan mereka.

Minta dan terima bantuan dari orang lain

ibubapa tunggal

Jika anda merasa terlalu kepenatan, jangan malu untuk meminta atau menerima bantuan. Sebenarnya ramai di kalangan kita yang segan untuk meminta bantuan, sedangkan orang sekililing kita sangat ikhlas dan gembira untuk membantu meringankan beban kita. Cuba tanya kenalan, saudara, atau ibubapa anda sendiri. Jika anda merasakan seperti kemurungan, anda juga boleh bercakap dengan pakar yang professional.

Kehilangan pasangan, perpisahan atau mempunyai pasangan yang bekerja jauh dari rumah boleh menjadikan anda kesunyian dan tidak gembira, namun ingat anda tidak perlu melaluinya berseorangan. Berjumpalah dengan pakar kaunselor, pakar psikologi atau sertai kumpulan sokongan ibubapa yang ada di luar sana. Kadangkala, ia dapat diatasi dengan bersosial dan mempunyai seseorang untuk mendengar dan berbual dengan anda.

Belajar menolak dan berkata “tidak”

Kanak-kanak sememangnya pandai mencuba untuk mengatasi batasan, terutamanya apabila ibu atau bapa sudah terlalu penat untuk melayan kerenah mereka. Ada yang akan menangis tidak berhenti, meminta-minta atau melakukan “tantrum” semata-mata untuk memenuhi kemahuan mereka.

Walaupun akur kepada kehendak mereka adalah sesuatu yang mudah dilakukan, ia tidak akan membantu anda mendisiplinkan mereka dalam jangka masa panjang. Bantu anak anda berdisiplin dengan mengadakan rutin harian atau melibatkan mereka dalam menguruskan kerja di rumah. Anak yang berumur 3 tahun sebenarnya sudah boleh mengemaskan permainan mereka sendiri setelah habis bermain.

Selain dari berkata “tidak” kepada anak-anak, anda juga perlu belajar berkata “tidak” kepada diri sendiri. Contohnya, jika anda terkejar-kejar untuk menghantar anak ke kelas renang dan cuba berjumpa klien untuk urusan bisnes anda, fikirkan alternatif yang anda boleh lakukan seperti menukar jadual renang atau jadual temujanji anda. Hakikatnya, tiada siapa yang boleh berada di dua tempat dalam satu masa kan?

Ditulis oleh : Faye Song

Suka artikel ini? Baca 5 Langkah Persediaan Kewangan untuk Masa Depan Anak Anda dan Ibu Pelupa: 6 Tips Mengekalkan Ingatan Anda!.

Isu berat badan anak antara salah satu isu penting yang perlukan perhatian mommy daddy. Bila anak semakin membesar, mereka akan kehilangan baby fats kerana semakin aktif dan ada juga semakin kurus disebabkan oleh kurang berselera untuk makan.

Kenapa anak saya terlalu kurus? 

berat badan anak

Ada beberapa faktor membuatkan berat badan si manja turun. Apa yang perlu anda lakukan untuk naikkan semua berat badan anak sehingga berada di tahap ideal?

Puan Nurul Erwani Zaidi, ibu kepada Ainul Mardhiah yang pernah tular di seluruh Malaysia mengenai kisah seorang bayi mempunyai ketumbuhan di dalam mulut selepas dilahirkan dan kejayaan membuang ketumbuhan di sebuah hospital di London, UK pada dua tahun lalu, berkongsi tips untuk mommy daddy di luar sana yang sedang struggle menaikkan berat badan anak. Ini kisah beliau:

Berat turun naik

berat badan anak

Semasa Ainul berusia dua tahun dan baru lepas post operation, doktor beritahu sekarang berat Ainul akan turun naik dan masa tu dia pun baru nak start aktif semula. 

Masa berat Ainul 7 kilogram(kg), saya cuba bagi dia blended diet tapi masuk makanan melalui tiub di perut. Namun, berat badan Ainul tetap juga statik tak naik-naik. Lepas itu, saya mula buat carian di internet mengenai ibu bapa dari luar negara yang ada anak sakit dan pakai tiub, macam mana cara mereka sediakan makanan untuk anak mereka, dari situ saya belajar dan cuba apply pada Ainul. Makanan yang saya suka sediakan ialah makanan untuk boost immune, makanan iron, makanan energy. Maksudnya lengkap nutrisi pemakanan untuk Ainul seharian.

Jadual makan Ainul

Ini jadual pemakanan ainul sekarang:

8:30 am – Susu full cream 200ml + mealshake

10:30 am – Sarapan + Vit Elderberry 7ml

12:00pm – Makan tengahari + VitC 2.5ml

1:30 pm – Air masak 200ml

3 pm – Susu full cream 200ml

6:00 pm – Makan malam + Multivitamin 2.5ml

7:30 pm – Air masak 200ml / yakult

9 pm – Susu full cream 200ml

Selepas saya belajar dan apply daripada apa yang saya tengok ibu bapa luar negara sediakan makanan untuk anak mereka, saya bertekad nak jugak naikkan berat badan Ainul secepat yang mungkin dan hasilnya, saya mengambil masa lima hingga enam bulan untuk naikkan berat badan Ainul.

berat badan anak

Alhamdulillah, sekarang Ainul dapat capai 10 kg hingga 11 kg dah. InshaAllah akan naik lagi selepas ni. Setakat ni walaupun naik sikit-sikit, bagi saya dah okay. Janji Ainul aktif, sihat dan tak ada alergik pada makanan.

Sekarang aktiviti Ainul di rumah ialah buat aktiviti atau homework yang cikgu Ainul bagi dari gymcademy. Contohnya, aktiviti untuk fokus, aktiviti untuk latihan motor halus dan kasar.

Zaman sekarang sudah canggih

berat badan anak

Kepada ibu bapa di luar sana yang berusaha naikkan berat badan anak anda, teruskan belajar dan explore pada penyediaan makanan anak, berikan anak makanan yang sihat dan cukup nutrisinya. Khususnya untuk ibu-ibu yang sedang jaga anak istimewa mereka, jangan putus asa, zaman sekarang ni dah canggih, search je dah boleh dapat tahu apa yang kita nak tahu berkenaan makanan berkhasiat dan yang sesuai untuk anak-anak kita!

Cara naikkan berat badan anak menurut MyHealth

berat badan anak

Mommy cubalah tips di atas yang dikongsikan oleh Puan Nurul Erwani jika berat badan anak statik pada tempoh yang lama atau anak terlalu kurus. Selain itu, menurut portal rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia iaitu MyHealth, antara cara-cara yang membantu menaikkan berat badan anak adalah:

  • Galakkan anak ambil makanan tinggi kalori.
  • Berikan makanan cukup protein, karbohidrat serta lemak bagi membekalkan tenaga untuk aktiviti, tumbesaran dan perkembangan.
  • Elakkan memberi anak makan makanan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi.
  • Hadkan pengambilan snek sebelum waktu makan.
  • Pilih makanan yang digemari anak anda.
  • Galakkan anak makan dengan kerap contohnya enam hidangan kecil dalam satu hari.
  • Berikan pelbagai jenis makanan dan snek kepada anak anda.

Suka artikel ini? Baca Pusat Jagaan Kanak-Kanak: 6 Ciri Penting Perlu Diutamakan Sebelum Hantar Anak Anda dan 5 Tips Siapkan Bekal Makanan Anak Ke Sekolah.

Menjadi seorang ibu yang menyusu bayi bermakna anda akan sentiasa sibuk dan lapar.

Tentunya, snek dan makanan ruji yang sihat dan mudah disediakan adalah paling ideal untuk ibu menyusu. Di sini kami kongsikan 16 idea snek yang berkhasiat, enak dan sangat mudah disediakan untuk anda cuba sendiri!

Yogurt Rendah Lemak

Yogurt rendah lemak merupakan sumber kalsium, protein dan bakteria sihat yang mudah didapati. Jika ada masa, tambahkan buah atau granola kepada yoghurt anda untuk meningkatkan nutrisinya. Ia juga akan membantu anda kekal kenyang untuk lebih lama.

Alpukat (Avocado)

ibu menyusu

Alpukat penuh dengan lemak tak tepu yang baik untuk badan, termasuk serat dan vitamin C. Lenyekkan beberapa keratan alpukat, sapu ke atas roti bijirin penuh dan snek anda siap untuk dimakan.

Roti bijirin penuh

Roti bijirin penuh yang disapu dengan mentega badam dan pisang merupakan snek manis yang sempurna dan boleh dimakan bila-bila masa. Jika anda risaukan bayi anda menjadi alah kepada kacang tanah, gunakan mentega badam sebagai pengganti. Mentega badam mengandungi lemak omega-3 dan pisang mengandungi potassium yang baik untuk badan.

Buah-buahan segar

Buah-buahan segar mengandungi banyak nutrisi seperti serat dan vitamin A, C dan E. Untuk snek yang mudah dan cepat, pilih daripada buah-buahan yang senang didapati seperti buah pisang, pir dan beri.

Sayur-sayuran

ibu menyusu

Sayur-sayuran seperti lobak merah atau saderi tinggi dengan potasium, vitamin A, serat dan air. Ia boleh disiang dan disimpan di dalam peti sejuk . Sos ranch atau bayam boleh membekalkan protein.

Keju

ibu menyusu

Keju mampu membekalkan banyak kalsium dan protein serta pelbagai vitamin B yang penting untuk sistem badan. Pilih bungkusan kiub keju berasingan (seeloknya yang tidak diproses) untuk dijadikan snek yang mudah dimakan dicapai dan dimakan dengan satu tangan. Makan bersama kepingan biskut tawar bijiran penuh seperti Ryvita untuk lebih nutrisi.

Kekacang

Snek kekacang kaya dengan sumber protein dan lemak sihat. Segenggam kacang badam, macadamia, walnut atau gajus akan membantu anda merasa kenyang dan puas.

Pretzel

Pretzel merupakan pengganti kerepek kentang yang terbaik. Ia lebih berkhasiat dan enak dimakan dengan pencicah seperti yogurt Greek dan alpukat.

Telur rebus

ibu menyusu

Hidangan telur rebus mungkin membosankan, tetapi ia kaya dengan kandungan protein. Rebus sedozen telur pada satu kali, kupas dan simpan di dalam bekas kedap udara di dalam peti sejuk untuk memudahkan anda menikmatinya bila-bila masa. Ia akan bertahan untuk lebih kurang dua minggu.

Hummus

Hummus juga mengandungi banyak protein dan lemak sihat yang baik untuk ibu yang sedang menyusu. Makan bersama lobak merah atau sadri yang telah dipotong memanjang.

Biji chia

Biji chia adalah makanan tambahan “superfood” yang enak dimakan bersama yoghurt, smoothie, dan oat. Ia juga mengandungi serat, protein, antioksida, asik lemak omega-3 dan nutrien penting yang lain termasuk kalsium, fosforus dan magnesium.

Biskut laktasi

Biskut laktasi dirumus khas untuk meningkatkan pengeluaran susu ibu. Anda boleh cuba membuatnya sendiri menggunakan resipi dari Internet seperti ini, atau anda boleh membeli biskut laktasi sedia dimakan dari penjual online.

Edamame

ibu menyusu

Edamame adalah salah satu sumber zat besi yang terbaik. Secawan edamame setiap hari boleh membekalkan 12.1% folat yang diperlukan setiap hari oleh ibu mengandung dan menyusu.

Pisang

Pisang mengandungi potasium, serat dan vitamin di dalamnya. Ia dapat memenuhi kuota kalori harian anda dan membantu memberikan anda tenaga.

Epal dengan mentega badam

Hiriskan epal dan sapukan setiap keping dengan satu sudu besar mentega badam. Ia penuh dengan protein dan serat, dan juga sangat enak dimakan.

Buah-buahan kering

Jika anda gemarkan makanan manis, buah-buahan kering seperti adalah snek yang terbaik untuk anda. Pilih yang tidak mengandungi sulfida dan tanpa gula tambahan.

Suka artikel ini? Baca Skim PERKESO untuk Golongan Suri Rumah, Apa yang Perlu Anda Tahu? dan 5 Langkah Persediaan Kewangan untuk Masa Depan Anak Anda.

Artikel ini pertama kali diterbitkan di www.makchic.com dan telah diterjemahkan ke Bahasa Malaysia.
Ditulis oleh : Kathryn Rao
Terjemahan oleh : Ayuni A.
 









Dapatkan baju pre-loved murah, trendy & berkualiti!








Kehamilan adalah waktu yang sangat mengujakan, tetapi kadangkala ia membuatkan ibu gundah dan kebingungan. Jangan bimbang, anda tidak keseorangan! Ketika hamil, badan wanita mampu menyesuaikan diri dengan keperluan bayi yang sedang membesar di dalam rahim, namun hakikatnya ia bukan semuanya indah.

Masalah perut berangin? Rambut tumbuh terlalu banyak?

Ini jawapan kepada soalan-soalan yang anda mungkin terlalu malu untuk bertanya tentang kehamilan dan kelahiran.

1. Kenapa saya mengalami sembelit?

kehamilan

Sembelit adalah perkara yang biasa berlaku semasa hamil dan ia disebabkan oleh hormon-hormon yang meningkat secara mendadak. Tingkatkan pengambilan makanan berserat dan minum lebih banyak air supaya sistem pencernaan anda berjalan dengan lancar.

2. Macamana kalau air ketuban saya pecah ketika saya berada di luar? Adakah saya akan kelihatan seperti telah terkencing di dalam seluar?

Kebanyakan bayi akan bergerak ke arah bawah pelvis di hujung tempoh kehamilan, jadi, kepala mereka akan bertindak seperti penghadang. Jangan bimbang, kalau air ketuban anda pecah di khalayak ramai, ia akan mengalir dengan perlahan (bukan macam air terjun!). Maklumkan pada seseorang jika anda memerlukan bantuan. Jika anda masih risau, pakailah tuala wanita sebelum keluar rumah.

kehamilan

3. Mengapakah saya mengalami simptom keputihan di trimester pertama?

Memang biasa untuk wanita berasa lebih “lembap” semasa trimester pertama. Keputihan ini disebabkan oleh hormon progesteron yang bertindak sebagai pelindung daripada jangkitan kuman yang boleh sampai ke rahim.

4. Kenapa saya sering mengalami mimpi yang erotik dan memberahikan?

Mimpi erotik semasa kehamilan boleh terjadi kerana pengaliran darah yang lebih banyak ke kawasan faraj dan tahap estrogen lebih tinggi di dalam badan. Peningkatan saiz dan rasa sensitif pada payudara juga petanda peningkatan “sex drive“ anda.

5. Adakah bayi saya boleh kentut di dalam rahim?

Tidak boleh, tetapi dia boleh kencing.

6. Mengapakah saya terkencing di dalam seluar ketika hamil?

Kebanyakan wanita hamil terkencing dalam seluar apabila mereka batuk, bersin atau ketawa kerana tekanan yang berlebihan ke atas pundi kencing. Walaupun hanya beberapa titis, ia tetap membuatkan kita berasa malu. Rajinkan diri melakukan senaman lantai pelvik atau Kegels untuk membantu menguatkan lantai pelvik anda.

7. Ketika melakukan hubungan seks, bolehkah bayi saya “terganggu” dengan pasangan saya?

The American Congress of Obstetrics and Gynecology menyatakan bahawa jika kehamilan anda normal dan sihat, hubungan seks adalah 100% selamat, walaupun di trimester ketiga. Jika seseorang wanita itu selesa dalam mana-mana posisi seks tanpa sebarang kesakitan, ia petanda bahawa bayinya juga selamat dan selesa.

8. Mengapakah vagina saya bengkak?

Vagina yang membengkak terjadi kerana darah berlebihan yang mengalir di dalam badan anda, sendi pelvis yang sedang giat bersedia untuk melahirkan dan juga tekanan bayi ke atas tulang pelvis anda.

9. Adakah saya akan terbuang air besar semasa melahirkan?

Ini boleh berlaku terutamanya sejurus sebelum bayi mengeluarkan kepalanya (crowning) . Ini adalah kerana otot-otot yang digunakan untuk meneran bayi adalah otot sama yang digunakan untuk membuang air besar. Jangan risau, anda akan lebih sibuk dengan kelahiran dan tentu lebih tidak sabar untuk melihat bayi anda!

10. Kenapakah abdomen saya merasa kejang selepas seks?

Jangan risau kalau anda berasa kejang selepas hubungan seks. Kekejangan ini boleh disebabkan oleh klimaks dan/atau kandungan prostaglandin di dalam air mani. Ia biasanya akan beransur pulih setelah anda berehat.

11. Mengapa muka saya berjerawat?

Menurut WebMD, kandungan hormon yang berlebihan dalam sistem badan anda juga boleh menyebabkan jerawat.

12. Mengapakah perut saya berasa kembung?

Hormon yang berlebihan boleh memperlahankan sistem pencernaan anda. Ini menyebabkan anda terasa kembung semasa hamil. Malangnya, anda hanya boleh sendawa dan kentut untuk mengeluarkan angin berlebihan ini.

13. Mengapakah payu dara saya terasa gatal?

Menurut BabyCenter, kulit yang terasa gatal adalah normal, terutamanya di bahagian kulit yang menegang seperti payudara dan perut. Elakkan dari menggaru dan sentiasa lembapkan kulit anda dengan losyen, krim atau minyak kelapa dara.

14. Kawan saya kata yang bayi saya akan diselaputi bahan seakan krim keju selepas dia dilahirkan. Adakah saya akan mahu memeluk anak saya?

kehamilan

Selaput ini dipanggil ‘vernix’ dan ia akan diserap ke dalam kulit bayi anda dalam masa dua hari. Ia membantu melindungi bayi anda daripada jangkitan. Kebanyakan hospital akan memandikan bayi dalam tempoh beberapa jam selepas dia dilahirkan, tetapi sebagai ibubapa, anda boleh memutuskan bila dia dimandikan dan siapa yang akan memandikannya.

15. Berapa lamakah jahitan saya akan pulih? Bilakah saya boleh memulakan hubungan seks sekali lagi?

Selalunya ia akan memakan masa selama tiga hingga empat minggu untuk pulih. Tetapi, anda boleh melakukan hubungan seks apabila anda rasa bersedia. Ada yang bersedia selepas beberapa minggu, ada juga sehingga beberapa bulan.

16. Adakah pasangan saya akan jijik melakukan hubungan seks dengan saya jika dia melihat sendiri proses kelahiran?

Ada di antara kaum lelaki yang akan merasa sukar, terutamanya jika kelahiran adalah traumatik. Tetapi kebanyakan lelaki akan berasa kagum dengan pasangan mereka kerana telah melahirkan bayi kesayangan anda berdua. Jika anda masih risau, minta suami hanya menunggu di sisi tanpa perlu melihat kawasan faraj anda.

Suka artikel ini? Baca Kisahku: Pengalaman Bersalin PKP/PKPB dari 4 mommies. Sediakah Anda? dan 5 makanan terbaik untuk kesuburan.

Sejak pandemik Covid19 melanda negara ini sejak tahun lalu, banyak pemilik taska dan tadika terpaksa ‘gulung tikar’ kerana sukar untuk menjana pendapatan semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

pemilik taska

Sehingga kini, kebanyakan tadika dan taska membuka waktu operasi hanya untuk anak-anak pejuang barisan hadapan(frontliners) sahaja. Ini menyukarkan pemilik taska untuk bertahan dalam masa-masa yang sukar ini.

Seorang pengetua taska di Puchong, Puan Siti, berkongsi bagaimana dia menghadapi cabaran taska miliknya sejak tahun lepas. Ini kisah beliau:

Semasa pandemik ni amat terkesan pada kedudukan taska. Hampir juga menutup terus operasi taska buat selama lamanya. Tapi bila memikirkan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah untuk mendidik anak2 taska, pendidik taska kearah yg lebih baik, saya batalkan hasrat untuk tutup taska.

pemilik taska

Paling ketara teruk saya alami kemurungan dari bulan Mei hingga Ogos 2021. Dan masih bertahan untuk bulan September depan. Pendapatan taska berpunca daripada bayaran yuran ibu bapa yang telah berdaftar di taska. Ekoran hanya anak-anak frontliners yang dibenarkan datang ke taska dengan syarat yang ketat, taska mengalami kewangan yang merudum hampir 60 peratus meleset daripada sebelumnya. 

Tak ambil gaji sejak pandemik melanda

pemilik taska

Kos operasi taska amat tinggi untuk menampung bayaran kos sewa bangunan, gaji pendidik taska, kos bahan mentah dan bil utiliti seperti elektrik, air, internet dan talian telefon. Dengan itu, gaji bulanan pendidik terpaksa dikurangkan dan mereka bekerja mengikut giliran dan masih bergilir sehingga sekarang.

Sebagai pengusaha taska, saya sememangnya tidak bergaji sejak pandemik melanda negara kita, hanya dahulukan pekerja dan yang lainnya sebagai keutamaan.

Pernah tutup akibat penularan kes Covid19

pemilik taska

Risiko tetap ada apabila beroperasi tatkala pandemik ini. Taska pernah ditutup atas penularan kes Covid19 di taska, punca dari parent seorang bayi dan menjangkiti bayi yang lain serta ahli keluarga mereka.  Waktu itu, saya ambil langkah tutup operasi taska selama 14 hari untuk sanitasi dan kuarantin.

Taska masih bertahan demi kelangsungan hidup cikgu-cikgu taska dan amanah serta kepercayaan ibu bapa kepada taska. Buat masa sekarang, saya ada mohon Program Subsidi Upah(PSU). 

Alhamdulillah syukur dapat bantu serba sedikit untuk bayaran operasi taska. InsyaAllah harap dapat bertahan hingga akhir tahun ini.

Saya tiada apa-apa harapan untuk ibu bapa yang tak boleh sokong taska, saya sudah sampai tahap redha dengan ketentuan Allah. Mungkin mereka mempunyai masalah kewangan juga.

Cumanya, bagi pihak taska, kami ubah sedikit program taska lebihkan kepada mental dan emosi anak-anak di samping perbanyakkan bonding bersama anak-anak.

Kita semua terkesan dengan keadaan sekarang. Saya doakan kita semua dipermudahkan segala urusan yang mendatang dan dijauhkan dari musibah Covid19 ini.

Semoga kisah Puan Siti ini dapat membuka mata orang ramai bahawa pemilik taska juga amat terkesan dengan situasi lockdown ini. Semoga pandemik ini akan berakhir tidak lama lagi dan semua bisnes dapat beroperasi seperti biasa. 

Bantuan Khas Pengusaha dan Guru Tadika

Jika anda seorang guru tadika di negeri Selangor, anda boleh memohon Bantuan Khas Pengusaha dan Guru Tadika di bawah Pakej Kita Selangor 2.0. Menurut laman web Bantuan Rakyat, permohonan fasa kedua bantuan ini dibuka pada 15 Ogos lalu sehingga 6 September depan. Difahamkan, lebih 3000 kuota masih tidak dipohon untuk permohonan kali ini.

Suka artikel ini? Baca Kisahku: Postpartum Depression Muncul Selepas Anak Kedua Lahir dan Kisahku: TTC 6 Tahun Sebelum Dikurniakan Cahaya Mata.

Seramai 2.99 juta suri rumah yang ada di Malaysia, terdapat 150,000 tinggal di bawah garis kemiskinan. Statistik ini menunjukkan pelan bantuan harus dilaksanakan bagi meringankan beban golongan suri rumah terutama dalam keadaan pandemik ini.

Menurut keputusan kabinet pada 14 Julai, Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) akan melaksanakan Skim Keselamatan Sosial Suri Rumah (SKSSR), pada tahun depan. Bekas menteri sumber manusia, Datuk Seri M. Saravanan, mengumumkan skim itu sebelum pengunduran kabinet, minggu lepas. Skim ini akan memberi perlindungan terhadap insiden domestik seperti kemalangan, penyakit dan kematian.

suri rumah

“Seramai 150,000 suri rumah dari isi rumah miskin dan di bawah Paras Garis Kemiskinan (PGK) akan dilindungi oleh kerajaan, manakala bagi suri rumah yang lain, penyertaan adalah secara sukarela,” ujarnya di Harian Metro.

suri rumah
Suri rumah bukan sahaja melakukan kerja-kerja rumah, malah mereka juga membantu anak belajar di rumah.

“Apatah lagi dengan pandemik Covid19 yang membuatkan peranan dan tanggungjawab suri rumah menjadi semakin mencabar dengan amalan norma baharu seperti bekerja dari rumah dan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran anak-anak di rumah (PdPR),” sambungnya.

Walau bagaimanapun, Pegawai advokasi Pertubuhan Bantuan Wanita, Kiran Kaur, memberitahu bahawa SKSSR itu adalah “langkah penting”, tetapi harus diperluaskan kerana ramai wanita telah dilanda krisis Covid19, lapor The Vibes.

“Ibu tunggal dan wanita yang bekerja di sektor tidak rasmi di mana mereka tidak mempunyai akses kepada faedah keselamatan sosial mesti diambil kira”, katanya.

“Sebelum wabak itu, wanita melakukan tiga kali lebih banyak pekerjaan berbanding lelaki. Namun, ini hanya meningkat sejak pandemik bermula, ” tambahnya.

Kajian Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa menunjukkan jumlah wanita yang bekerja pada suku kedua tahun lalu di negara ini menurun sebanyak 2.5 peratus, sementara jumlah lelaki yang bekerja dalam tempoh yang sama hanya turun 0.5 peratus. Ini bermakna, ramai wanita kehilangan punca pendapatan berbanding golongan lelaki. Ia amat memberi kesan terutama kepada ibu tunggal yang mempunyai tanggungjawab besar terhadap anak-anak.

suri rumah

Sementara itu, walaupun suri rumah tidak dikategorikan sebagai pekerja, tetapi mereka juga masih terdedah kepada risiko kemalangan contohnya semasa memasak di rumah, menjaga anak-anak atau melakukan kerja-kerja rumah.

SKSSR ini merupakan satu inisiatif yang bagus oleh pihak kerajaan kerana menghargai golongan suri rumah yang melakukan kerja-kerja rumah tanpa gaji sebenarnya mempunyai nilai ekonomi.

Menurut Kiran, dia berharap pihak berkuasa boleh menggunakan kaedah pendaftaran yang dapat diakses oleh golongan yang disasarkan, dan tidak hanya secara dalam talian(online) semata-mata. Ini kerana tidak semua orang memiliki akses internet yang sama. Ada yang tidak memiliki telefon pintar dan hanya bergantung kepada saluran lain seperti televisyen dan radio.

Suka artikel ini? Baca Lahir Tanpa Rahim: MRKH Wujud Di Malaysia dan 5 Langkah Persediaan Kewangan untuk Masa Depan Anak Anda.

Anak-anak yang membesar di zaman teknologi sememangnya tidak dapat lari daripada penggunaan gajet seperti komputer, tablet dan telefon pintar.

Penggunaan yang melampaui batas dan tidak terkawal tentunya mengundang kesan yang negatif dari segi perkembangan sosial dan fizikal. Namun begitu, penggunaan gajet dan teknologi untuk pembelajaran telah terbukti sebagai alat bantu belajar yang berkesan jika digunakan dalam suasana yang kondusif dan terancang.

gajet

Ibubapa perlu bijak dalam memantau penggunaan gajet dan teknologi untuk anak-anak belajar, terutamanya ketika berada di rumah dan waktu ulangkaji.

Berikut adalah beberapa tips dalam menggalakkan penggunaan gajet yang lebih positif untuk anak belajar:

1. Tetapkan masa belajar menggunakan gajet

Dengan adanya gajet dan teknologi, waktu belajar tidak semestinya sentiasa melibatkan buku dan pensel. Libatkan diri di dalam perancangan waktu belajar anak-anak di rumah dan cuba tetapkan masa tertentu untuk anak menggunakan gajet sebagai alat pembelajaran.

Contohnya, satu jam, 3-4 kali seminggu. Anak-anak tentu akan lebih seronok apabila dapat menggunakan aplikasi atau Internet dan ia dapat membantu mereka belajar dengan lebih efisien.

Antara kebaikan tetapkan masa tertentu menggunakan gajet ialah dapat mengelakkan masalah penglihatan. Ini kerana mata anak akan bermasalah jika melihat skrin gajet terlalu lama pada satu-satu masa.

Ibu bapa juga boleh menggunakan jadual online untuk membantu anak merancang masa belajar seperti Google Calendar.

2. Pilih aplikasi dan platform pembelajaran digital yang bersesuaian

Terdapat banyak pilihan aplikasi dan platform pembelajaran digital di luar sana. Ada yang berbayar dan ada yang percuma. Dalam memilih aplikasi atau platform pembelajaran, pastikan ia boleh dipercayai.

Baca ulasan daripada pengguna-pengguna sebelumnya dan kenalpasti ciri-cirinya supaya ia sesuai dengan umur dan keperluan pembelajaran anak.

3. Duduk bersama anak ketika belajar

Ibubapa digalakkan duduk bersama anak ketika mereka belajar, terutamanya jika anak berumur lingkungan 5-12 tahun. Dengan cara ini, ibu bapa boleh mengenali stail pembelajaran anak dengan lebih dekat, kerana tidak semua kanak-kanak mempunyai stail yang sama.

Sebagai contoh, ada yang yang memerlukan bantuan visual untuk memahami konsep, dan ada yang gemarkan logik dan eksperimen. Ia membantu ibu bapa memilih aplikasi, video pembelajaran, dan pengalaman pembelajaran digital yang paling sesuai untuk mereka.

Secara tidak langsung, ia juga membolehkan ibubapa memantau perkembangan anak dan paling penting meluangkan masa yang berkualiti bersama-sama mereka.

4. Cabar diri melalui permainan, kuiz dan kertas peperiksaan terdahulu

Selain menonton tutorial dan melakukan latih tubi, pembelajaran menggunakan gajet dan teknologi juga memberikan peluang untuk anak mencabar diri mereka melalui permainan, kuiz dan kertas peperiksaan yang terdahulu.

Paling menyeronokkan apabila ia boleh dilakukan bersama kawan, dan mendapat ganjaran seperti lencana yang boleh dikumpul di dalam akaun masing-masing.

5. Belajar bersama kawan-kawan secara atas talian

Penggunaan gajet dan teknologi Internet juga bermakna anak boleh belajar secara berkumpulan secara atas talian.

Untuk anak-anak yang lebih muda, ia peluang untuk mereka belajar bersama-sama kawan atau menyiapkan kerja rumah bersama-sama tanpa perlu merisaukan ibu bapa kerana mereka tidak perlu keluar dari rumah.

Untuk anak-anak remaja, ia memudahkan mereka melakukan kertas kerja berkumpulan atau bersama-sama melakukan penyelidikan atas talian.

Sukar artikel ini? Baca 7 idea bebas-gajet untuk melayan anak di restoran dan Pembelajaran Atas Talian, Berkesan Atau Tidak?