fbpx
Banner
Category

Hidup & Kerjaya

Category

Selepas baca artikel ini, para suami akan lebih memahami tanggungjawab ditanggung isteri:

  • Kekurangan masa untuk berehat dan ‘me-time’.
  • Tugas harian terlalu banyak.
  • Kerja rumah menjadi lebih lancar dan cepat disiapkan jika dikongsi bersama.

Menurut laman web Hospital Ampang, burnout merupakan satu keadaan seseorang individu itu mengalami keletihan fizikal dan psikologikal disebabkan oleh pekerjaan atau kehidupan. Burnout bukanlah perkara yang harus dipandang remeh kerana ia boleh mengakibatkan kemurungan kepada individu yang mengalaminya.

Sebagai seorang isteri, banyak tanggungjawab mommy perlu lakukan pada setiap hari. Bukan mudah untuk melaksana semua tanggungjawab dalam masa sehari dan ulang rutin yang sama untuk jangka masa panjang. Contohnya seperti mengemas rumah, memasak, menjaga anak dan sebagainya.

Tanda isteri rasa burnout

tanggungjawab

Berdasarkan perkongsian Mohd Fhais Salim di media sosial Facebook, ada beberapa tanda atau red flag bahawa isteri sedang mengalami burnout iaitu:

  • Isteri terjerit-jerit di rumah
  • Mudah marah
  • Tak dapat kawal pertuturan, tindakan dan respon bila ada masalah
  • Tak fikir sebelum berkata-kata (ikut perasaan)
  • Beremosi
  • Tidur cukup tetapi tetap berasa letih dan penat

5 tanggungjawab boleh dikongsi bersama suami dan isteri

Lima tanggungjawab di bawah ini boleh dilakukan bersama bagi meringankan beban isteri:

  • Mengemas rumah
  • Menjaga anak
  • Memasak
  • Buat tugasan bersama-sama / luangkan masa bersama
  • Beri isteri masa berehat / me-time

1. Mengemas rumah

tanggungjawab

Mengemas rumah setiap hari amat memenatkan. Bayangkan, rumah bersepah balik bila anda baru saja selesai mengemas rumah kerana anak-anak sudah mula bermain dengan toys mereka yang baru dikemas. Fuh, memang mencabar menjadi seorang ibu atau bapa.

Disebabkan itu, lebih elok jika anda bahagikan tugas mengemas rumah bersama pasangan supaya masing-masing tak berasa terlalu penat dan mudah melakukannya setiap hari. Antara rutin mengemas rumah anda boleh kongsi adalah sapu sampah, lap lantai, kemas dapur, kemas bilik tidur, cuci tandas dan sebagainya.

Selain itu, anda boleh cuba susun jadual dan giliran supaya tak semua tugas perlu dilakukan setiap hari dan ikut giliran siapa yang perlu mengemas rumah pada hari tersebut. Cara ini lebih berkesan dan kurang memenatkan selain dapat meringankan beban isteri.

2. Menjaga anak

tanggungjawab

Jika isteri merupakan surirumah tangga sepenuh masa, para suami rajin-rajinlah ambil giliran menjaga anak bila ada masa. Anak-anak sedang membesar agak mencabar untuk dijaga terutama jika perlu menjaga setiap hari. Pasangan boleh bawa anak-anak keluar berjalan pada hujung minggu dan beri isteri “me-time” untuk berehat dan buat aktiviti kegemaran.

3. Memasak

tanggungjawab

Sebenarnya, memasak adalah satu tugas yang meletihkan jika anda perlu masak pelbagai lauk dalam masa sehari. Apa kata suami isteri masak bersama-sama, seorang sediakan bahan masakan manakala seorang lagi hanya perlu memasak saja. Bukan saja menjimatkan masa, anda juga boleh memasak lauk banyak tanpa perlu rasa terlalu penat. Malah, ia dapat mengeratkan hubungan suami isteri jugak.

4. Buat tugasan bersama-sama / luangkan masa bersama

tanggungjawab

Jika pasangan sentiasa sibuk, luangkan masa pada hujung minggu dan buatlah kerja rumah bersama. Selepas itu, anda boleh berehat dan menonton televisyen bersama seisi keluarga. Selain rumah tampak kemas dan bersih, anda juga dapat meluangkan masa bersama keluarga.

5. Beri isteri masa berehat / me-time

tanggungjawab

Sekali-sekala, para suami boleh beri isteri masa untuk berehat ataupun me-time pada hujung minggu atau hari-hari tertentu. Kesihatan mental juga penting supaya mereka tak burnout di kemudian hari. Biarkan mereka buat aktiviti kegemaran seperti keluar berjalan, beli-belah, berjumpa rakan atau makan makanan kegemaran dengan tenang.

Suami mithali: Masih wujud lagi atau tidak?

Bila bercakap mengenai lelaki mithali, tak dinafikan lelaki seperti ini semakin sukar didapati dan membuatkan kita tertanya-tanya, masih wujudkah lelaki yang sanggup menolong isteri di rumah? Masih adakah lelaki yang mahu galas tanggungjawab di rumah selepas pulang bekerja?

Di media sosial Facebook, perkongsian lelaki ini sejak tahun lalu, Baharin Zakaria, menjadi tular di laman sosial kerana tidak malu menunjukkan tugas-tugas dilakukannya di rumah semasa isterinya berpantang dan baru lepas melahirkan anak mereka.

“Salah takpe, kita belajar”

“Tak pandai takpe dik, asal kita buat. Salah takpe, kita belajar. Tanya isteri dah makan atau belum, kalau belum boleh kita hidangkan, makan sama-sama. Jangan hentak kaki bila balik kerja tengok makanan tiada atas meja. Tengok keadaan isteri dan anak dulu, tengok keadaan rumah. Tengok dalam sinki, ada yang tak sempat isteri buat, anak tak mandi lagi ke kita tolong buatkan, sama-sama bertimbang rasa. Bukan takut isteri dik, tapi kita hormat diorang,” tulisnya di perkongsian yang mendapat 17,000 shares.

“Isteri dan anak-anak adalah rezeki kita. Isteri saya berpantang czer (caesarean), saya memang tak bagi dia buat kerja. Suruh berehat banyak-banyak, lain orang lain situasi. Tak sama macam abang jugak dik, ada orang keluar gelap, balik gelap untuk cari rezeki, abang alhamdulillah setakat boleh buat abang buat. Tak kaya takpe dik, asal kita ada usaha. InsyaAllah, Allah permudahkan urusan kita,” sambungnya lagi.

tanggungjawab

Kesimpulannya, suami isteri memerlukan satu sama lain dan saling melengkapi. Jika pasangan penat atau tak sihat, anda boleh tolong meringankan beban mereka. Bertimbang rasa dalam kehidupan agar rumahtangga sentiasa bahagia dan harmoni.

Suka artikel ini? Baca Kisahku: Surirumah selalu burnout jaga 5 orang anak di rumah! dan Kenali apa itu hipertensi dan mengapa ia menyerang kebanyakan wanita bergelar ibu.

Selepas baca artikel ini, anda akan lebih faham mengapa surirumah juga mengalami burnout:

  • Bukan wanita bekerja sahaja mengalami burnout.
  • Surirumah juga galas tanggungjawab yang besar sama seperti wanita bekerjaya.
  • Ada beberapa faktor membuatkan surirumah burnout.

Maksud burnout

burnout

Pernahkah mommies yang bergelar surirumah berasa terlampau letih secara fizikal dan mental selepas seharian menjalani kehidupan? Menjaga anak, mengemas rumah, memasak dan sebagainya tanpa bantuan orang lain hinggakan rasa tak sanggup nak menghadapi hari esok?

Menurut pakar psikiatri, Dr Rozanizam Zakaria, menjelaskan di Harian Metro bahawa ‘burnout’ dalam terma psikologi merujuk kepada keadaan kepenatan fizikal, mental dan emosi yang berlaku kepada individu akibat pendedahan kepada tekanan yang berpanjangan.

Istilah burnout ini diperkenalkan oleh pakar psikologi, Herbert Freudenberger, pada tahun 1974, tetapi diiktiraf oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai satu sindrom klinikal pada tahun 2019 lalu. Istilah ini digunakan bagi menggambarkan satu keadaan di mana seseorang individu itu mengalami keletihan fizikal dan psikologikal disebabkan oleh pekerjaan atau kehidupan profesional, lapor Astro Awani.

Kenapa golongan ibu selalu burnout?

burnout

Menggalas tanggungjawab sebagai seorang ibu adalah satu tanggungjawab yang berat. Anda memerlukan sistem sokongan yang kuat untuk mengharungi hari-hari yang mendatang. Bayangkan, ada sesetengah mommies tiada sistem sokongan daripada pasangan atau keluarga. Macam mana mereka nak minta tolong jika mereka tak larat nak jaga anak, tak sihat atau perlu berehat? Dalam sehari, mommy melakukan pelbagai rutin harian tanpa cuti dan tanpa alasan penat. Malah, mereka perlu ulang rutin harian yang sama tanpa bantuan jika pasangan sibuk bekerja.

Burnout jaga 5 orang anak!

burnout

Kali ini, penulis ingin berkongsi kisah seorang ibu yang juga surirumah selalu berasa burnout menjaga lima orang anak. Puan Yana, 34 tahun, bercerita kisah dirinya mengapa dia burnout sebagai surirumah sepenuh masa. Ini kisahnya:

Saya seorang surirumah sepenuh masa sejak berkahwin 11 tahun lalu. Saya berasa bersyukur dan sangat gembira dikurniakan anak-anak yang sangat comel. Kenangan terindah dalam hidup bila dapat melihat kesemua anak membesar di depan mata sendiri. Anak pertama berusia 11 tahun, anak kedua 8 tahun, anak ketiga dan keempat merupakan kembar berusia 4 tahun manakala anak kelima baru berusia 2 tahun.

Rutin harian saya bermula awal pagi dengan menyiapkan sarapan untuk anak sulung dan kedua sebelum ke sekolah. Selepas itu, baru siapkan anak-anak lain dengan mandikan dan bagi sarapan. Kemudian, baru saya akan sidai baju dan memasak untuk makan tengah hari pulak.

Aktiviti petang bersama anak-anak pula lebih kepada santai-santai dan lepas tu pantau kerja sekolah anak sulung dan kedua. Biasanya, anak-anak akan tidur seawal pukul 9 malam selepas semua kerja sekolah selesai dan siap susun jadual sekolah untuk keesokan hari.

Selalunya, kami banyak bergurau senda berbual bertanya apabila mereka menonton rancangan kegemaran dan kadang-kadang mereka ada membantu kemas permainan masing-masing.

Berdiam diri hingga anak habis mengamuk

burnout

Walau bagaimanapun, saya berasa sangat penat untuk membahagikan tumpuan kelima-lima anak bila mereka mahukan perhatian lebih daripada saya. Bila anak-anak mengamuk, saya cuba kawal situasi dengan ambil keputusan untuk berdiam diri seketika sehingga mereka habis mengamuk atau memberontak.

Saya bukanlah seorang ibu yang sentiasa garang, tetapi ada masa garang lah jugak bergantung kepada situasi pada masa itu.

Saya berehat selepas siap semua urusan harian iaitu dalam 10 minit. Selebihnya banyak berehat pada waktu malam bila anak-anak sudah tidur. Kali terakhir saya buat hobi atau perkara kegemaran seingat sebelum kahwin dulu, kira-kira 11 tahun dulu.

Malah, kali terakhir saya bercuti bersama keluarga pada hujung tahun 2019 di Cameron Highlands, Pahang. Masa tu tengah sarat mengandung anak bongsu.

Suami tolong bila disuruh saja

Suami bantu buat kerja-kerja rumah bila disuruh saja. Dia pun tak tolong tengokkan anak-anak bila saya penat. Saya ada penyakit hipertensi (tekanan darah tinggi) disebabkan burnout. Apa saya buat bila penat ialah berehat seketika dan ambil nafas. Saya rasa burnout hampir setiap hari. Diharap suami dapat membantu saya menguruskan hal rumahtangga dan anak-anak bersama pada masa akan datang.

Bincang dengan pasangan atau ahli keluarga terdekat

Semoga Puan Yana diberi kesihatan yang baik dan anak-anak dapat membalas pengorbanan puan dalam membesarkan mereka menjadi anak-anak yang berbakti kepada keluarga satu hari nanti. Penulis yakin ramai mommies di luar sana berkongsi perasaan yang sama. Mungkin sudah tiba masanya untuk berbincang dengan pasangan atau ahli keluarga terdekat mengenai situasi sebenar yang mommy alami supaya dapat meringankan beban mommy. Kita ni dapat beberapa jam rehat tanpa anak pun dah cukup sebenarnya asalkan dapat berehat sekejap.

Suka artikel ini? Baca Kisahku: Postpartum Depression Muncul Selepas Anak Kedua Lahir dan Kisahku: Menempuh Trimester Ke-4 Dengan Bayi High Demand.

Selepas baca artikel ini, golongan wanita akan lebih faham mengenai sebab mengapa mereka lebih ramai menghidap depresi:

  • Terdapat kajian mengatakan wanita lebih cenderung depresi berbanding lelaki.
  • Beberapa faktor membuatkan wanita mudah depresi.
  • Cara wanita dan lelaki mengawal depresi berbeza.

Depresi atau kemurungan merupakan salah satu daripada gangguan mental yang semakin menular di seluruh dunia terutama golongan wanita. Menurut Astro Awani, Pakar psikiatri Gleneagles Kuala Lumpur, Dr Hamidah Mohd Salleh, menyatakan bahawa rekod Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendedahkan kira-kira 41.9 peratus wanita mengalami masalah kesihatan mental berbanding lelaki yang mencatatkan 29.3 peratus, beberapa tahun lalu.

Tambahnya, keupayaan wanita melakukan banyak pekerjaan pada masa kini merupakan antara faktor yang menyumbang kepada masalah berkenaan selain faktor-faktor lain.

Sebab golongan wanita lebih ramai menghidap depresi

depresi

Menurut sebuah jurnal daripada Universiti Malaya bertajuk WANITA DAN KEMURUNGAN DARI PERSPEKTIF JURANG GENDER: SIMPTOM DAN FAKTOR penulis Rose Fazilah Ismail, Rusdi Abd. Rashid, Zahari Ishak dan Haris Abd. Wahab, antara penyebab wanita lebih mengalami depresi adalah:

  • Faktor biologi

Faktor biologi

depresi

Masalah depresi dalam kalangan wanita amat berkaitan dengan perubahan hormon dalam sistem biologi wanita terutama sewaktu waktu peralihan daripada usia sebelum baligh kepada usia akil baligh, ketika wanita dalam proses menstruasi, ketika wanita dalam proses kehamilan dan apabila wanita mencapai pre-menopause walaupun pada permulaannya jumlah peratus penyakit depresi adalah sama di antara golongan lelaki dan wanita.

Hormon estrogen

Wanita mengalami depresi semasa berumur 14 tahun hingga 25 tahun selepas mencapai umur akil baligh. Gangguan kemurungan yang tinggi dalam kalangan wanita semasa usia akil baligh berlaku kerana perubahan yang ketara pada tahap hormon estrogen (hormon seks). Hormon ini merupakan hormon yang dihasilkan oleh sistem reproduktif wanita yang berkaitan dengan perkembangan wanita semasa akil baligh. Hormon ini mempengaruhi kitaran reproduktif wanita.

Hormon serotonin

Selain itu, hormon estrogen juga diperlukan bagi meningkatkan hormon serotonin, iaitu cecair kimia yang terdapat dalam struktur otak manusia yang berfungsi untuk menstabilkan mood. Rendahnya hormon estrogen boleh menyebabkan hormon serotonin berkurangan seterusnya boleh menyebabkan perubahan pada mood individu dan mengakibatkan kewujudan simptom gangguan kemurungan.

Contohnya, perubahan pada hormon estrogen berlaku semasa proses menstruasi dalam sistem biologi wanita. Perubahan hormon yang berlaku ini secara tidak langsung menyebabkan perubahan pada mood wanita apabila tahap estrogen rendah.

Proses kehamilan

depresi

Wanita hamil bukan sahaja melibatkan perubahan fizikal, malah hormon dan emosi juga turut berubah. Difahamkan, kira-kira 10 hingga 15 peratus wanita hamil menderita pelbagai masalah mental seperti masalah depresi dan kebimbangan (anxiety).

Perubahan hormon estrogen yang tidak stabil boleh mengganggu aktiviti hormon serotonin hingga membuatkan perubahan emosi kepada wanita hamil sehingga terdapat simptom depresi. Mungkin sebab ini kita sering berkata ibu hamil lebih beremosi berbanding wanita tidak hamil.

Pre-menopause

depresi

Selain itu, wanita yang melalui proses peralihan menopaus turut berisiko tinggi menghidap depresi. Menopaus bermaksud berakhirnya kitaran haid untuk seseorang wanita atau istilah lain, ovari wanita telah berhenti menghasilkan telur dan wanita tidak lagi boleh hamil.

Biasanya, proses menopaus mengambil masa yang lama di antara tiga hingga lima tahun dan hanya lengkap setelah kitaran haid wanita berhenti sepenuhnya selama 12 bulan kemudian. Sewaktu proses menopaus, perubahan yang berlaku dari tahap kesuburan tinggi hingga ke tahap ketidaksuburan dikenali sebagai klimakterik, berlaku beberapa perubahan yang ketara terhadap diri wanita. Perubahan tersebut termasuklah hormon wanita, fizikal dan psikologi wanita sehingga mengganggu kualiti hidup wanita secara keseluruhannya.

Antara simptom-simptom pre-menopause adalah kitaran haid yang tidak teratur, berpeluh pada waktu malam, sukar untuk tidur (insomnia), perubahan mood, pertambahan berat badan, osteoporosis dan sebagainya.

Rasa kecewa, putus asa, rasa marah yang tidak dapat dikawal serta hilang fokus atau tumpuan terhadap sesuatu perkara adalah simptom utama yang sering dialami oleh golongan wanita yang melalui proses peralihan menopaus. Malah, mereka juga selalu berasa mudah letih dan tidak bertenaga.

Kisahku: Cuba kongsi pengalaman pergi “check-up” di hospital, tak sangka perkongsian di TikTok raih perhatian ramai

Seorang gadis berasal dari Subang Jaya, Alya, berusia 22 tahun, berkongsi pengalaman dirinya selepas disahkan menghidap Major Depression Disorder (MDD) dan anxiety (kebimbangan melampau) dua tahun lalu serta prosedur mendapatkan rawatan psikiatri di hospital kerajaan.

Menurut perkongsiannya di mStar, Alya mengalami simptom seperti kesedihan melampau, kemurungan dan rasa kekosongan selama hampir setahun. Ini kisahnya:

Masa itu saya masih menuntut di peringkat diploma di Johor. Berjauhan pula dengan keluarga yang menetap di Subang Jaya, Selangor. Faktornya disebabkan oleh peristiwa yang pernah saya alami namun saya tidak selesa berkongsi mengenainya.

Pada mulanya saya sedih, boleh dikatakan kerap menangis. Saya seorang yang ceria pada awalnya, bila keadaan macam ini, kawan-kawan cadangkan saya dapatkan rawatan. Bila bertemu pakar dan buat test, pakar sahkan saya ada MDD dan anxiety.

Pada peringkat awal, saya pergi klinik swasta. Saya tak beritahu ibu bapa pun. Selama enam bulan saya ke klinik swasta, kosnya lebih sikit. Kemudian, saya bertukar kepada hospital kerajaan.

Tidak lama kemudian, saya beritahu ibu dan bapa mengenai kesihatan saya. Mereka terkejut juga namun tetap memberi sokongan.

Sekarang ini saya bergantung kepada ubat ubatan. Saya juga sedang cuba berjinak dengan karya seni sebagai terapi. Dalam masa yang sama, saya juga banyak berkongsi dan bercerita dengan kawan-kawan dari sekolah dan kawan baru yang dikenali dalam aplikasi Clubhouse. Itu adalah sebahagian daripada terapi
untuk saya. Rasa lega dapat berkongsi dan bercerita.

Pada mulanya saya hanya terbuka mengenai apa yang saya hadapi ini dengan kawan-kawan rapat di Instagram sahaja. Ini kerana saya rasakan keadaan sekeliling masih belum mempunyai cukup kesedaran mengenai isu kesihatan mental.

@nndaisy_ Its getting long, so part 2? #mentalhealth #fyp ♬ original sound – alya wahid

Kemudian, saya mula cuba kongsi di TikTok. Video ketika itu meraih 11,000 jumlah tontonan. Dan ramai yang komen, minta saya ceritakan bagaimana proses untuk dapatkan rawatan pakar.

Mengapa tidak saya share sebab ramai yang tak tahu dan tercari-cari mengenai prosedurnya. Kebetulan pula saya ada appointment dengan pakar psikiatri baru-baru ini, jadi saya ambil kesempatan untuk rekod dan rangkumkan, dan kongsi di media sosial.

Penyakit mental ni ada banyak jenis. Jagalah tutur kata kerana kita tak tahu apa yang individu itu alami. Fikir dahulu sebelum berkata-kata.

Semoga dengan perkongsian Cik Alya di atas dapat memberi semangat kepada kaum wanita di luar sana yang mengalami masalah sama dan teruskan berjuang. Jangan berputus asa, anda boleh hadapinya!

Suka artikel ini? Baca Postpartum depression: 5 Punca dan atasi kemurungan lepas bersalin dan 5 Cara atasi kemurungan dengan segera.

Selepas baca artikel ini, anda dapat mengenalpasti keadaan kesihatan terkini selepas:

  • Buat ujian saringan.
  • Dapatkan nasihat doktor selepas mendapat keputusan ujian saringan.
  • Baca soalan-soalan lazim mengenai ujian saringan.
kesihatan

Usia kita semakin meningkat setiap tahun dan badan juga mula terasa sakit-sakit selain mudah jatuh sakit. Jika anda sudah menghampiri usia 30-an atau sudah memasuki 30-an, anda boleh buat ujian saringan kesihatan sekurang-kurangnya sekali setahun atau mengikut nasihat doktor. Atau, anda boleh buat ujian saringan seawal usia pertengahan 20-an jika mahu. Lagi cepat, lagi bagus kerana doktor dapat mengenalpasti penyakit pada peringkat awal dan boleh dirawat secepat mungkin.

1. Apakah maksud ujian saringan kesihatan?

kesihatan

Menurut MyHEALTH, ujian saringan kesihatan bermaksud satu ujian atau penilaian untuk mengesan penyakit di peringkat awal atau keadaan luar biasa untuk memudahkan rawatan. Contohnya, jika doktor dapat mengesan awal penyakit seperti darah tinggi atau kencing manis, anda boleh mulakan rawatan dengan cepat seterusnya dapat mengelakkan komplikasi seperti strok dan heart attack.

2. Apakah jenis-jenis ujian saringan untuk golongan wanita?

kesihatan

Antara jenis-jenis ujian saringan bagi wanita adalah:

  • Kegemukan (Obesiti) – Berat dan tinggi untuk mengira Indek Jisim Badan (IJB)
  • Tekanan Darah Tinggi – Tekanan darah
  • Kencing Manis – Paras gula dalam darah
  • Kolesterol tinggi – Paras kolesterol dalam darah
  • Kanser payudara – Pemeriksaan sendiri payudara
  • Kanser pangkal rahim – Ujian pap smear
  • Kanser kolorektal – Ujian najis untuk mengesan darah tersembunyi (FOBT) / sigmoidoskopi / kolonoskopi

3. Bila perlu lakukan ujian saringan?

kesihatan

Mengikut panduan MyHEALTH, anda boleh lakukan ujian saringan ini pada:

  1. Berat dan tinggi untuk IJB – Sekurang-kurangnya 6 bulan sekali (mula saringan pada umur 20 tahun).
  2. Tekanan darah – Sekurang-kurangnya 1 tahun sekali  (mula saringan pada umur 20 tahun).
  3. Paras gula dalam darah – Bagi mereka yang berisiko tinggi, lakukan saringan setahun sekali sebelum umur 30 tahun. Bagi mereka yang tiada faktor risiko, saringan bermula pada umur 30 tahun dan setiap tahun
  4. Paras kolesterol dalam darah – Sekiranya salah seorang ahli keluarga ada paras kolesterol yang tinggi dalam darah. Lakukan ujian kolesterol setahun sekali.
  5. Pemeriksaan klinikal payudara – Setiap tahun
  6. Mamogram / ultrasound payudara – Setiap 2 tahun
  7. Ujian pap smear – Setahun sekali untuk 2 tahun pertama. Jika keputusan normal, ujian pap smear setiap 3 tahun (mula ujian pada umur 30 tahun atau lebih awal).
  8. HPV Testing – Mula ujian pada umur 30 tahun. Jika normal, ulang ujian setiap 5 tahun.
  9. FOBT – Setahun sekali bermula dari 50 tahun hingga 75 tahun untuk mereka yang berisiko rendah. Ulang ujian setahun sekali jika keputusan normal.
  10. Kolonoskopi – Kaedah saringan untuk mereka berisiko sederhana dan tinggi. Jika keputusan normal, ulang ujian antara 3 hingga 10 tahun bergantung kepada tahap risiko.

4. Di mana boleh buat ujian saringan di atas?

kesihatan

Jumpa doktor atau pergi ke klinik kesihatan kerajaan, klinik swasta, hospital swasta dan makmal swasta juga ada menyediakan ujian tersebut kecuali pemeriksaan sendiri payudara (PSP) kerana anda boleh melakukannya di rumah sendiri.

5. Apa perlu saya buat jika saya ada penyakit berdasarkan keputusan ujian?

kesihatan

Usah takut dan panik. Anda boleh berjumpa doktor atau pergi ke klinik kesihatan yang berhampiran untuk rawatan seterusnya. Doktor akan memberi penerangan berkaitan keputusan ujian dan jenis rawatan yang sesuai untuk anda.

6. Kenapa ujian saringan sangat PENTING?

kesihatan

Oleh itu, jangan bertangguh untuk buat ujian saringan anda kerana ia sangat penting untuk memastikan tahap kesihatan anda berada di tahap yang bagus. Malah, ia juga dapat membantu anda terima rawatan yang betul dengan cepat.

Saringan Kesihatan Nasional percuma untuk rakyat berumur 40-an ke atas

Terbaru, pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), memberitahu bahawa mereka bakal melancarkan inisiatif Saringan Kesihatan Nasional bulan depan secara percuma untuk rakyat berumur 40-an ke atas dengan syarat mereka tidak pernah melakukan ujian saringan kesihatan sebelum ini, lapor BH Online.

Menurut Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, insiatif tersebut dilakukan untuk mengesan kes penyakit yang tidak berjangkit (NCD) dalam negara selain menyatakan jumlah saringan kesihatan negara sejak dua tahun lepas menurun.

Aplikasi Selangkah tawar saringan kesihatan percuma

Jika anda rakyat negeri Selangor, anda boleh sertai program saringan kesihatan #SelangorSaring dengan mendaftar di aplikasi Selangkah. Boleh lihat video di atas untuk cara-cara mendaftar program dengan lebih lanjut. Wah, untung rakyat Selangor tau!

Suka artikel ini? Baca Take note, mommy daddy! 4 penyakit ini mungkin berbahaya kepada anak anda dan 4 Tips Jaga Kesihatan Mental Selepas Bersalin.

Selepas baca artikel ini, anda akan lebih faham hukum tentang bermesra dalam bulan Ramadan kerana:

  • Penjelasan terperinci daripada sumber yang boleh dipercayai.
  • Tahu mengenai perkara apa boleh dibuat dan tak boleh dibuat dalam bulan Ramadan.
  • Tahu bila masa yang sesuai untuk bermesra.

Hukum bermesra dalam bulan Ramadan

bermesra dalam bulan ramadan

Bagi pasangan suami isteri beragama Islam, anda mesti tahu bahawa puasa bukan saja bermaksud menahan lapar dan dahaga, tetapi juga menahan nafsu di siang hari. Menurut Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan,

Menurut Saidatuna A’isyah R.anha:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُقَبِّلُ وَهُوَ صَائِمٌ وَيُبَاشِرُ وَهُوَ صَائِمٌ وَلَكِنَّهُ كَانَ أَمْلَكَ لإِرْبِهِ

Adalah Rasulullah S.A.W itu mencium dalam keadaan berpuasa dan baginda juga bermesra-mesraan dalam keadaan berpuasa akan tetapi baginda yang paling memiliki anggotanya (menahan nafsu).”

Berdasarkan hadis sahih di atas, jelas bahawa baginda Rasulullah S.A.W juga mencium dan bermesraan dengan isteri baginda.

Walau bagaimanapun, menurut mazhab al-Imam al-Syafie sebagaimana yang dikatakan oleh Imam al-Nawawi:

Kami telah nyatakan bahawa mazhab kami adalah makruhnya ia (bercumbuan dan bermesraan) bagi sesiapa yang kuat syahwatnya (teransang). Manakala tidak dimakruhkan bagi selainnya (yang mampu kawal nafsu) dan yang utamanya perbuatan ini ditinggalkan. Sekiranya seseorang yang kuat nafsunya mencium dan tidak keluar air mani maka puasanya tidak batal.

Kata Imam Ibn al-Munzir: (Di antara) yang memberikan kerukhsahan (kelonggaran) dalam mencium ini adalah Umar, Ibn Abbas, Abu Hurairah, A’isyah, Atha’, al-Sya’bi, al-Hasan, Ahmad, serta Ishak. Manakala Sa’ad Ibn Abi Waqqas menganggap tiada masalah untuk bermesraan dengan isteri (semasa berpuasa). Ibn Umar pula melarang hal tersebut.

Seperkara yang perlu dinyatakan, sekiranya seseorang itu bermesra-mesraan dengan isterinya pada bahagian selain faraj lalu terkeluar maninya, ataupun dia bercumbuan dan keluar air mani maka batallah puasanya. Sekiranya tidak keluar mani maka puasanya tidak batal.

Hukum bersetubuh di siang hari dalam bulan Ramadan

bermesra dalam bulan ramadan

Menurut firman Allah S.W.T:

أُحِلَّ لَكُمۡ لَيۡلَةَ ٱلصِّيَامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُم

Telah di halalkan buat kalian pada malam hari puasa itu untuk bersama dengan isteri kalian.”

Surah al-Baqarah (187)

Cara memahami hukum berdasarkan ayat ini adalah dengan menggunakan kaedah mantuq dan juga mafhum dalam usul feqh. Mantuq bermaksud perkara yang dituturkan manakala mafhum pula bererti sesuatu yang difahami daripada ayat yang dituturkan.

Maka apabila Allah mengatakan telah halal bagi kita untuk bersama dengan isteri pada malam hari puasa maka ini merupakan mantuq (yang dituturkan). Manakala yang difahami dari ayat ini (mafhum) adalah haramnya bersama dengan isteri di siang hari bulan puasa.

Apa perlu dibuat jika telah bersetubuh di bulan Ramadan?

bermesra dalam bulan ramadan
  • Puasanya batal dan wajib qadha (ganti) ke atas keduanya. Ini kerana perbuatan bersetubuh dengan isteri di siang hari bulan Ramadhan termasuk dalam perkara yang membatalkan puasa.

Ia berdasarkan sabda Nabi S.A.W:

وَصُمْ يَوْمًا مَكَانَهُ

Dan berpuasalah pada hari yang lain menggantikan hari tersebut.”

Riwayat Ibn Majah (1671)

  • Sesiapa yang bersama dengan isterinya di siang hari bulan Ramadhan maka dia dikenakan kaffarah seperti berikut secara tartib (mengikut urutan):
  1. Membebaskan seorang hamba.
  2. Berpuasa dua bulan berturut-turut.
  3. Memberi makan kepada 60 orang miskin.
bermesra dalam bulan ramadan

Ini adalah berdasarkan kisah seorang arab badwi yang datang menemui Rasulullah S.A.W sebagaimana yang terdapat di dalam hadis Abu Hurairah yang berikut:

أَتَى النَّبِيَّ ـ صلى الله عليه وسلم ـ رَجُلٌ فَقَالَ هَلَكْتُ ‏.‏ قَالَ ‏”‏ وَمَا أَهْلَكَكَ ‏”‏ ‏.‏ قَالَ وَقَعْتُ عَلَى امْرَأَتِي فِي رَمَضَانَ ‏.‏ فَقَالَ النَّبِيُّ ـ صلى الله عليه وسلم ـ ‏”‏ أَعْتِقْ رَقَبَةً ‏”‏ ‏.‏ قَالَ لاَ أَجِدُهَا ‏.‏ قَالَ ‏”‏ صُمْ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ ‏”‏ ‏.‏ قَالَ لاَ أُطِيقُ ‏.‏ قَالَ ‏”‏ أَطْعِمْ سِتِّينَ مِسْكِينًا ‏”‏ ‏.‏ قَالَ لاَ أَجِدُ

Seorang lelaki telah datang kepada Nabi S.A.W lalu dia mengatakan: “Aku telah binasa”. Lalu Rasulullah berkata: “Apa yang menyebabkan kamu binasa ?”. Maka lelaki itu menjawab: “Aku telah bersama dengan isteriku pada bulan Ramadhan”. Maka Nabi S.A.W bersabda: “Bebaskanlah seorang hamba”. Lelaki itu menjawab: “Aku tidak memilikinya”. Baginda bersabda lagi: “Puasalah selama dua bulan berturut-turut”. Lalu lelaki itu mengatakan: “Aku tidak mampu”. Kata Baginda lagi: “Berilah makan kepada 60 orang miskin”. Maka jawab lelaki itu: “Aku tidak memiliki sesuatu untuk diberi makan”.

Riwayat al-Bukhari (1936)

Walau bagaimanapun, anda boleh rujuk kepada sumber lain seperti Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan untuk kepastian dan rujuk ahli ulama yang lain. Amat penting untuk anda faham mengenai isu ini kerana ia merupakan isu berat jika seseorang tidak tahu dan sengaja membatalkan puasa demi nafsu.

Suka artikel ini? Baca 7 tips menghidupkan Ramadan bersama anak-anak dan Jadual Makan Pil Perancang Semasa Ramadan.

Selepas baca artikel ini anda akan lebih mudah atasi mood swing apabila:

  • Alami perubahan mood secara mendadak
  • Berasa serba tak kena dan cepat marah
  • Alami tekanan perasaan

Wanita dan mood swing memang tak dapat dipisahkan. Ada beberapa faktor yang mempengaruhi perubahan emosi wanita. Memang perasaan bercampur-baur dan badan pun rasa agak letih daripada biasa bila mood swing datang. Rasa semua benda tak kena, menyakitkan hati dan macam-macam lagi rasa yang hadir dalam jiwa.

Menurut HelloDoktor, antara beberapa faktor yang mempengaruhi mood swing wanita adalah:

  • Premenstrual syndrome (PMS)
  • Tekanan perasaan
  • Hormon tak seimbang
  • Masalah psikiatri
mood swing

Malah, ada banyak faktor boleh menyebabkan seseorang wanita itu mengalami mood swing seperti masalah belajar, kerja, kehidupan, hubungan dan sebagainya. Mungkin untuk sesetengah orang nampak remeh, namun ia memberi impak besar dalam kehidupan seseorang.

Apa kata anda cuba lima aktiviti di bawah ini yang boleh buat anda happy dan sekaligus membantu anda mengatasi mood swing yang dialami:

mood swing
  • Ubah gaya hidup
  • Cukup tidur
  • Jaga makan
  • Tulis diari
  • Jumpa doktor (jika perlu)

1. Ubah gaya hidup

mood swing

Ubah gaya hidup kepada gaya hidup yang lebih sihat. Mulai hari ini, cuba makan makanan sihat, kurangkan makanan berlemak, jauhi minuman manis dan minum air kosong banyak. Jangan lupa untuk bersenam sekurang-kurangnya 30 minit sehari. Amalkan selama sebulan dan anda boleh rasa perubahan seperti badan lebih bertenaga, minda lebih tenang dan mood swing pun sudah jarang berlaku.

Cuba buat jadual aktiviti harian yang anda boleh buat untuk hari biasa dan hari minggu. Bangun awal pagi, makan on time, buat aktiviti luar rumah seperti berbasikal, jogging, brisk walk dan sebagainya. Mungkin dengan cara ini dapat membuatkan fikiran anda tenang, lebih positif dan mengurangkan stres.

2. Cukup tidur

mood swing

Bagi sesetengah orang, tidur merupakan satu ‘escape’ dari dunia realiti. Tetapi, ada juga yang mengalami kesukaran tidur apabila fikiran tak tenang. Walaupun begitu, anda harus cukupkan waktu tidur setiap hari demi memastikan kesihatan fizikal dan mental anda terjaga. Seelok-eloknya tidur 7-8 jam sehari supaya anda berasa segar pada keesokan hari. Paling penting, dapat bangun tidur dengan perasaan gembira!

3. Jaga makan

mood swing

Makanan juga memainkan peranan penting dalam kesihatan kita. Jika kita sedih atau stres, makanan kegemaran adalah perkara pertama yang terlintas di fikiran (terutama wanita hehe). Tetapi! Anda perlu ingat, you are what you eat. Makanlah mengikut sukatan yang betul, makanan berkhasiat untuk membantu perut anda sentiasa sihat. Anda akan berasa lebih bertenaga, sihat, segar dan badan terasa lebih ringan untuk melakukan aktiviti atau kerja berat.

4. Tulis diari

mood swing

Jika anda tiada siapa untuk meluahkan perasaan atau rasa mahu sedikit privasi, anda boleh tulis mengenai hari anda dalam diari. Hanya anda sahaja yang tahu isi kandungan diari. Dengan cara ini, anda boleh lapangkan fikiran selepas meluahkan isi hati di dalam diari.

Jika anda rasa gelisah atau stres sebelum tidur, cubalah tulis apa yang terpendam di hati supaya anda dapat berehat atau tidur dengan lebih lena. Memang berbeza betul perasaan sebelum dan selepas tulis diari.

5. Jumpa doktor (jika perlu)

mood swing

Jika anda mengalami mood swing yang melampau, anda disarankan untuk berjumpa dengan doktor. Tidak salah jika berjumpa doktor jika itu pertolongan yang anda perlukan. Bukan mudah untuk memendam perasaan sendirian kerana tak semua orang faham apa yang kita alami.

Walau bagaimanapun, penulis percaya anda boleh atasi mood swing dengan cara tersendiri. Jika mood swing anda terasa lebih sukar diatasi, anda boleh cuba 5 aktiviti di atas. Mungkin ada salah satu aktiviti di atas boleh bantu anda hadapi mood swing dengan lebih tenang pada masa akan datang.

Suka artikel ini? Baca Kisahku: Postpartum Depression Muncul Selepas Anak Kedua Lahir dan Kisahku: Cabaran Pemilik Taska Hadapi Semasa Pandemik Covid19.

Menjadi seorang ibu atau bapa bukanlah sesuatu yang mudah. Menjadi ibu atau bapa tunggal disebabkan perpisahan dengan pasangan, kematian atau kerja berjauhan menjadikan ia lebih sukar.

Menurut Harian Metro, selepas perpisahan, tidak semua bekas pasangan mampu menggalas tanggungjawab bersama dan ia bukan saja memberi kesan emosi kepada anak-anak, malah bagi yang sedang melalui fasa perkembangan sahsiah diri dan keperibadian mereka semasa meningkat remaja.

Anak-anak sentiasa memerlukan ibubapa mereka di sisi. Keperluan mereka ini boleh membuatkan ibu atau bapa tunggal menjadi keletihan dan tidak berdaya terutamanya jika tiada sistem sokongan seperti pertolongan dari ahli keluarga, pengasuh atau pembantu rumah.

Di sini saya kongsikan beberapa tips berguna untuk kehidupan daripada ibubapa tunggal yang berpengalaman:

Jagalah diri sendiri

ibubapa tunggal

Sebagai manusia biasa, tidak mungkin seorang ibu atau bapa mempunyai tenaga yang tidak terhad dan terus mempunyai kekuatan untuk bermain dengan anaknya apabila dia tidak cukup tidur dan sudah kepenatan setelah sentiasa mendedikasikan diri untuk menjaga anak-anak.

Mencari masa untuk diri sendiri mungkin sukar atau mustahil, tetapi mengambil sedikit masa untuk rehat dan menjaga diri sangatlah penting. Cuba minta bantuan dari keluarga atau kenalan untuk menjaga anak dalam beberapa jam seminggu sekali, sementara anda menggunakan masa itu untuk rehat, tidur, membeli-belah dengan aman atau melakukan perkara yang anda suka seperti yoga. 

Nikmati keseronokan

ibubapa tunggal

Jika anda jarang ke panggung wayang atau membawa anak-anak ke taman tema, apa kata anda cuba lakukannya kali ini? Ia mungkin sedikit mencabar jika anda mempunyai lebih dari seorang anak, tetapi melakukan aktiviti baru di luar rumah kadangkala memberikan satu keseronokan dan memberi ruang untuk lari dari rutin yang membosankan.

Selain itu, anda boleh juga pergi berkelah atau membawa anak-anak makan di restoran (ada banyak restoran yang juga memberikan makanan percuma untuk anak-anak). Jika ia terlalu mencabar untuk anda, lawatan ke kedai aiskrim untuk menikmatinya sambil berbual santai bersama anak juga sesuatu yang seronok untuk dilakukan. Anak-anak tentunya menghargai masa indah bersama ibu atau bapa kesayangan mereka.

Minta dan terima bantuan dari orang lain

ibubapa tunggal

Jika anda merasa terlalu kepenatan, jangan malu untuk meminta atau menerima bantuan. Sebenarnya ramai di kalangan kita yang segan untuk meminta bantuan, sedangkan orang sekililing kita sangat ikhlas dan gembira untuk membantu meringankan beban kita. Cuba tanya kenalan, saudara, atau ibubapa anda sendiri. Jika anda merasakan seperti kemurungan, anda juga boleh bercakap dengan pakar yang professional.

Kehilangan pasangan, perpisahan atau mempunyai pasangan yang bekerja jauh dari rumah boleh menjadikan anda kesunyian dan tidak gembira, namun ingat anda tidak perlu melaluinya berseorangan. Berjumpalah dengan pakar kaunselor, pakar psikologi atau sertai kumpulan sokongan ibubapa yang ada di luar sana. Kadangkala, ia dapat diatasi dengan bersosial dan mempunyai seseorang untuk mendengar dan berbual dengan anda.

Belajar menolak dan berkata “tidak”

Kanak-kanak sememangnya pandai mencuba untuk mengatasi batasan, terutamanya apabila ibu atau bapa sudah terlalu penat untuk melayan kerenah mereka. Ada yang akan menangis tidak berhenti, meminta-minta atau melakukan “tantrum” semata-mata untuk memenuhi kemahuan mereka.

Walaupun akur kepada kehendak mereka adalah sesuatu yang mudah dilakukan, ia tidak akan membantu anda mendisiplinkan mereka dalam jangka masa panjang. Bantu anak anda berdisiplin dengan mengadakan rutin harian atau melibatkan mereka dalam menguruskan kerja di rumah. Anak yang berumur 3 tahun sebenarnya sudah boleh mengemaskan permainan mereka sendiri setelah habis bermain.

Selain dari berkata “tidak” kepada anak-anak, anda juga perlu belajar berkata “tidak” kepada diri sendiri. Contohnya, jika anda terkejar-kejar untuk menghantar anak ke kelas renang dan cuba berjumpa klien untuk urusan bisnes anda, fikirkan alternatif yang anda boleh lakukan seperti menukar jadual renang atau jadual temujanji anda. Hakikatnya, tiada siapa yang boleh berada di dua tempat dalam satu masa kan?

Ditulis oleh : Faye Song

Suka artikel ini? Baca 5 Langkah Persediaan Kewangan untuk Masa Depan Anak Anda dan Ibu Pelupa: 6 Tips Mengekalkan Ingatan Anda!.

Sejak pandemik Covid19 melanda negara ini sejak tahun lalu, banyak pemilik taska dan tadika terpaksa ‘gulung tikar’ kerana sukar untuk menjana pendapatan semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

pemilik taska

Sehingga kini, kebanyakan tadika dan taska membuka waktu operasi hanya untuk anak-anak pejuang barisan hadapan(frontliners) sahaja. Ini menyukarkan pemilik taska untuk bertahan dalam masa-masa yang sukar ini.

Seorang pengetua taska di Puchong, Puan Siti, berkongsi bagaimana dia menghadapi cabaran taska miliknya sejak tahun lepas. Ini kisah beliau:

Semasa pandemik ni amat terkesan pada kedudukan taska. Hampir juga menutup terus operasi taska buat selama lamanya. Tapi bila memikirkan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah untuk mendidik anak2 taska, pendidik taska kearah yg lebih baik, saya batalkan hasrat untuk tutup taska.

pemilik taska

Paling ketara teruk saya alami kemurungan dari bulan Mei hingga Ogos 2021. Dan masih bertahan untuk bulan September depan. Pendapatan taska berpunca daripada bayaran yuran ibu bapa yang telah berdaftar di taska. Ekoran hanya anak-anak frontliners yang dibenarkan datang ke taska dengan syarat yang ketat, taska mengalami kewangan yang merudum hampir 60 peratus meleset daripada sebelumnya. 

Tak ambil gaji sejak pandemik melanda

pemilik taska

Kos operasi taska amat tinggi untuk menampung bayaran kos sewa bangunan, gaji pendidik taska, kos bahan mentah dan bil utiliti seperti elektrik, air, internet dan talian telefon. Dengan itu, gaji bulanan pendidik terpaksa dikurangkan dan mereka bekerja mengikut giliran dan masih bergilir sehingga sekarang.

Sebagai pengusaha taska, saya sememangnya tidak bergaji sejak pandemik melanda negara kita, hanya dahulukan pekerja dan yang lainnya sebagai keutamaan.

Pernah tutup akibat penularan kes Covid19

pemilik taska

Risiko tetap ada apabila beroperasi tatkala pandemik ini. Taska pernah ditutup atas penularan kes Covid19 di taska, punca dari parent seorang bayi dan menjangkiti bayi yang lain serta ahli keluarga mereka.  Waktu itu, saya ambil langkah tutup operasi taska selama 14 hari untuk sanitasi dan kuarantin.

Taska masih bertahan demi kelangsungan hidup cikgu-cikgu taska dan amanah serta kepercayaan ibu bapa kepada taska. Buat masa sekarang, saya ada mohon Program Subsidi Upah(PSU). 

Alhamdulillah syukur dapat bantu serba sedikit untuk bayaran operasi taska. InsyaAllah harap dapat bertahan hingga akhir tahun ini.

Saya tiada apa-apa harapan untuk ibu bapa yang tak boleh sokong taska, saya sudah sampai tahap redha dengan ketentuan Allah. Mungkin mereka mempunyai masalah kewangan juga.

Cumanya, bagi pihak taska, kami ubah sedikit program taska lebihkan kepada mental dan emosi anak-anak di samping perbanyakkan bonding bersama anak-anak.

Kita semua terkesan dengan keadaan sekarang. Saya doakan kita semua dipermudahkan segala urusan yang mendatang dan dijauhkan dari musibah Covid19 ini.

Semoga kisah Puan Siti ini dapat membuka mata orang ramai bahawa pemilik taska juga amat terkesan dengan situasi lockdown ini. Semoga pandemik ini akan berakhir tidak lama lagi dan semua bisnes dapat beroperasi seperti biasa. 

Bantuan Khas Pengusaha dan Guru Tadika

Jika anda seorang guru tadika di negeri Selangor, anda boleh memohon Bantuan Khas Pengusaha dan Guru Tadika di bawah Pakej Kita Selangor 2.0. Menurut laman web Bantuan Rakyat, permohonan fasa kedua bantuan ini dibuka pada 15 Ogos lalu sehingga 6 September depan. Difahamkan, lebih 3000 kuota masih tidak dipohon untuk permohonan kali ini.

Suka artikel ini? Baca Kisahku: Postpartum Depression Muncul Selepas Anak Kedua Lahir dan Kisahku: TTC 6 Tahun Sebelum Dikurniakan Cahaya Mata.

Seramai 2.99 juta suri rumah yang ada di Malaysia, terdapat 150,000 tinggal di bawah garis kemiskinan. Statistik ini menunjukkan pelan bantuan harus dilaksanakan bagi meringankan beban golongan suri rumah terutama dalam keadaan pandemik ini.

Menurut keputusan kabinet pada 14 Julai, Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) akan melaksanakan Skim Keselamatan Sosial Suri Rumah (SKSSR), pada tahun depan. Bekas menteri sumber manusia, Datuk Seri M. Saravanan, mengumumkan skim itu sebelum pengunduran kabinet, minggu lepas. Skim ini akan memberi perlindungan terhadap insiden domestik seperti kemalangan, penyakit dan kematian.

suri rumah

“Seramai 150,000 suri rumah dari isi rumah miskin dan di bawah Paras Garis Kemiskinan (PGK) akan dilindungi oleh kerajaan, manakala bagi suri rumah yang lain, penyertaan adalah secara sukarela,” ujarnya di Harian Metro.

suri rumah
Suri rumah bukan sahaja melakukan kerja-kerja rumah, malah mereka juga membantu anak belajar di rumah.

“Apatah lagi dengan pandemik Covid19 yang membuatkan peranan dan tanggungjawab suri rumah menjadi semakin mencabar dengan amalan norma baharu seperti bekerja dari rumah dan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran anak-anak di rumah (PdPR),” sambungnya.

Walau bagaimanapun, Pegawai advokasi Pertubuhan Bantuan Wanita, Kiran Kaur, memberitahu bahawa SKSSR itu adalah “langkah penting”, tetapi harus diperluaskan kerana ramai wanita telah dilanda krisis Covid19, lapor The Vibes.

“Ibu tunggal dan wanita yang bekerja di sektor tidak rasmi di mana mereka tidak mempunyai akses kepada faedah keselamatan sosial mesti diambil kira”, katanya.

“Sebelum wabak itu, wanita melakukan tiga kali lebih banyak pekerjaan berbanding lelaki. Namun, ini hanya meningkat sejak pandemik bermula, ” tambahnya.

Kajian Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa menunjukkan jumlah wanita yang bekerja pada suku kedua tahun lalu di negara ini menurun sebanyak 2.5 peratus, sementara jumlah lelaki yang bekerja dalam tempoh yang sama hanya turun 0.5 peratus. Ini bermakna, ramai wanita kehilangan punca pendapatan berbanding golongan lelaki. Ia amat memberi kesan terutama kepada ibu tunggal yang mempunyai tanggungjawab besar terhadap anak-anak.

suri rumah

Sementara itu, walaupun suri rumah tidak dikategorikan sebagai pekerja, tetapi mereka juga masih terdedah kepada risiko kemalangan contohnya semasa memasak di rumah, menjaga anak-anak atau melakukan kerja-kerja rumah.

SKSSR ini merupakan satu inisiatif yang bagus oleh pihak kerajaan kerana menghargai golongan suri rumah yang melakukan kerja-kerja rumah tanpa gaji sebenarnya mempunyai nilai ekonomi.

Menurut Kiran, dia berharap pihak berkuasa boleh menggunakan kaedah pendaftaran yang dapat diakses oleh golongan yang disasarkan, dan tidak hanya secara dalam talian(online) semata-mata. Ini kerana tidak semua orang memiliki akses internet yang sama. Ada yang tidak memiliki telefon pintar dan hanya bergantung kepada saluran lain seperti televisyen dan radio.

Suka artikel ini? Baca Lahir Tanpa Rahim: MRKH Wujud Di Malaysia dan 5 Langkah Persediaan Kewangan untuk Masa Depan Anak Anda.